Фланцеві з'єднання вимагають належної затягування, щоб уникнути витоку рідини зі з'єднання. Послідовність затягування болтів або момент затягування визначається процедурою затяжки. Більшість компаній мають процедуру динамометричної затяжки фланцевих болтів, яка використовувалася під час будівництва та експлуатації заводу.

Фланцеві з'єднання герметично затягуються за допомогою динамометричного ключа (ручний або гідравлічний ключ). Навантаження на затискач, створюване під час затягування, перевищує 75% від випробувального навантаження на кріплення. Для досягнення переваг попереднього навантаження зусилля затиску у гвинті має бути вищим, ніж навантаження поділу з'єднання.

Якщо для затягування болта потрібний момент, що крутить, перевищує 678 Нм (500 фут-фунтів), рекомендується гідравлічне затягування болта.

Значення моменту, що крутить, залежить від тертя між різьбленнями болта шпильки і головки гайки, на це тертя може впливати нанесення мастила або будь-яке покриття (наприклад, кадмій або цинк), нанесене на різьблення шпильки. Стандарт на болти визначатиме, чи є значення крутного моменту для сухого або змащеного різьблення шпильки / болта. Якщо затягується болт, а не гайка, значення моменту, що крутить, слід збільшити, щоб компенсувати додаткове тертя - затягувати болт слід тільки в тому випадку, якщо вони встановлені в зазорах.

Болти повинні бути затягнуті шляхом контролю моменту, що крутить, з використанням протизадирного мастила перед установкою. Зазначений метод затягування болтів однаково застосовується до болтів з покриттям, оцинкованим і неоцинкованим.

Послідовність затягування шпильки фланця є надзвичайно важливою для забезпечення належної затяжки фланцевого з'єднання.

Попередня перевірка затяжки болтів

Стан фланця

  • Перевірити стан поверхонь фланців на наявність подряпин, бруду та накипу.
  • Перевірити на наявність корозії, ямок та слідів від інструменту
  • Оглянути посадкові поверхні прокладки.
  • Перевірити області на фланці, де сидітимуть гайки, він повинен бути плоским і не мати ямок та надмірного зношування.
  • Пази RTJ повинні бути чистими, без корозії та не пошкодженими.

Допустимі недосконалості фланця зі з'єднувальним виступом зазначено в таблиці 3 ASME 16.5. Див. Таблицю «Допустимі недосконалості в обробці поверхні фланця зі сполучним виступом».


Розмір у дюймах

Розмір в мм
Максимальні радіальні виступи, які
не глибше дна зазубрин, мм глибше дна зазубрин, мм
1/2 15 3,0 1,5
3/4 20 3,0 1,5
1 25 3,0 1,5
1 1/4 32 3,0 1,5
1 1/2 40 3,0 1,5
2 50 3,0 1,5
2 1/2 65 3,0 1,5
3 80 4,5 1,5
3 1/2 90 6,0 3,0
4 100 6,0 3,0
5 125 6,0 3,0
6 150 6,0 3,0
8 200 8,0 4,5
10 250 8,0 4,5
12 300 8,0 4,5
14 350 8,0 4,5
16 400 10,0 4,5
18 450 12,0 6,0
20 500 12,0 6,0
24 600 12,0 6,0

Вирівнювання фланця

Візуально перевірити вирівнювання фланця, щоб переконатися, що отримано прийнятне встановлення. При вирівнюванні фланців переконатися, що з'єднання відсутні залишкові напруги. Використання теплової корекції для вирівнювання фланців заборонено.

  • Фланцеві грані мають бути паралельними та вирівняними.
  • Отвори під болти фланця повинні знаходитись на одній лінії, щоб болти проходили вільно.

Перевірка гайок, шпильок або болтів

  • Перед встановленням візуально оглянути гайки та шпильки/болти, щоб переконатися, що на них немає дефектів, таких як корозія, пошкодження різьблення тощо. Гайки з пошкодженим різьбленням не повинні використовуватися.
  • Перевірте довжину шпильки або болта, щоб уникнути коротких болтів та зайвого різьблення. Фланцеві болти повинні бути забезпечені достатньою довжиною, щоб можна було використовувати обладнання для натягу болтів або лопаті, проставки, крапельні кільця та пластинчасті клапани та відповідні додаткові прокладки.
  • Після чищення потрібно візуально оглянути шпильки та гайки, щоб переконатися у відсутності задирок. Шпильки та гайки повинні бути очищені за допомогою дротяної щітки, щоб видалити бруд з різьблення. Мастильний матеріал (порошок) наноситься на різьблення та гайки на поверхні контакту фланця. Мастило не повинно використовуватися в прокладці та в зоні посадки прокладки.
  • Класи болтів та гайок мають бути правильно ідентифіковані перед використанням.
  • Болти та гайки можна використовувати повторно лише у тому випадку, якщо відомо, що вони не були перевантажені або перевищували межу плинності.
  • При складанні гайки на болті ідентифікаційне маркування гайки завжди має бути спрямоване назовні.

Перевірка прокладок

  • Не використовувати герметик, мастило чи іншу пасту чи клей на поверхнях прокладки чи фланця.
  • Прокладку не можна вставляти між поверхнями сполученого фланця. Після того, як прокладка встановлена, пов'язані фланці акуратно з'єднуються, не струшуючи прокладку з сідла. Далі встановити всі шпильки та затягнути всі гайки вручну.
  • Перед встановленням візуально оглянути прокладки, щоб переконатися у відсутності дефектів на них.
  • Кодування кольорів повинно підтримуватися відповідно до норми та типу прокладки, наданої виробником.
  • Очистити посадкову поверхню прокладки за допомогою дротяної щітки.
  • Переконайтеся, що матеріал відповідає вказаному, знайти можливі дефекти або пошкодження у прокладці, такі як згини або складки.
  • Усі прокладки з м'якого матеріалу слід замінювати на нові, коли відкрите з'єднання має бути знову закрите.
  • Спірально-навита прокладка повинна використовуватися лише один раз.

Послідовність затягування болтів для фланців

Затягнути болти та гайки в послідовності «хрест-навхрест», використовуючи мінімум три проходи затяжки та максимальне зусилля затяжки, як визначено.

Прохід 1: крутний момент не більше 30% від кінцевого значення крутного моменту відповідно до послідовності моментів. Переконайтеся, що прокладка рівномірно стискається.

Прохід 2: Крутний момент не більше 60% від кінцевого значення моменту, що крутить.

Прохід 3: крутний момент до кінцевого значення крутного моменту (100%).

Після завершення трьох основних проходів моменту, що крутить, необхідно повторити затягування гайок, принаймні один раз, використовуючи остаточний крутний момент в режимі «хрест-навхрест», поки не буде спостерігатися подальше обертання гайки.

Для зручності поводження нумерація болтів повинна виконуватися за годинниковою стрілкою навколо фланця у наступній послідовності.

Кількість болтів/шпильок Послідовність затягування болтів, якої необхідно слідувати
Фланець на 4 болта 1,3,2,4
Фланець на 8 болта 1,5,3,7,2,6,4,8
Фланець на 12 болта 1,7,4,10,2,8,5,11,3,9,6,12
Фланец на 16 болта 1,9,5,13,3,11,7,15,2,10,6,14,4,12,8,16
Фланець на 20 болта 1,11,6,16,3,13,8,18,5,15,10,20,2,12,17,4,14,9,19
Фланець на 24 болта 1,13,7,19,4,16,10,22,2,14,8,20,5,17,11,23,6,18,12,24,3,15,9,21
Фланець на 28 болта 1,15,8,22,4,18,11,25,6,20,13,27,2,16,9,23,5,19,12,26,3,17,10,24,7,21,14,28
Фланець на 32 болта 1,17,9,25,5,21,13,29,3,19,11,27,7,23,15,31,2,18,10,26,6,22,14,30,8,24,16,32,4,20,12,28